clauswillumsen.dk

clauswillumsen.dk

Forfatteren Claus Willumsens Blog

En litterær platform, en legeplads, for Claus Willumsen.
Her er der Fri Leg.

Igennem muren?

KommentarPosted by clauswillumsendk Mon, August 21, 2017 12:22:13
Hvordan slipper du igennem nåleøjet?

Ofte er det umuligt at bryde igennem den mur af tavshed, der stovt og knejsende står imellem din bog og en form for offentlighed.
Når din bog er udkommet, begynder den lange seje kamp for at få øjenlyd.
Og den kamp er en kamp mod vindmøller, hvis du ikke har udgivet den "rigtige" bog, eller har den der underlige X-faktor, der kommer med udgivelsen af en bog, der "bryder" igennem læsemuren.
Kan du slippe igennem det nåleøje? Sikkert ikke.
Gør dit arbejde og kryds fingre

Hvis du udgiver en bog, er det rigtige arbejde ikke at få den ud. Det er markedsføringen af den.
Men hvis du gør dit arbejde ordenligt, gør de ting, der skal gøres, kan du med god samvittighed se dig selv i øjnene og sige: "Nu har jeg gjort mit"!
Og så må du bare se, hvor langt det kan bære.

Jeg har sendt min nye roman "Indgange" til anmeldelse hos aviser, og der skal også sendes nogle eksemplarer til et par blogs. Herudover skal der laves lidt foredrag, der skal sendes ud til de biblioteker, som har købt bogen. Så kan jeg vist ikke gøre mere der.
Og så skal der lige arbejdes liidt mere!

Men det stopper ikke her.
Selvom du har gjort det, "du skal gøre", er det sikkert ikke nok. For man kan jo altid gøre lidt mere, ikke sandt?

De sociale medier skal bearbejdes, og det er også op ad bakke. Det er alles kamp mod alle. Det ældgamle begreb "solidaritet" eksisterer ikke. Du skal give for at kunne modtage, intet er "gratis". Naivitet er No Go.
Kamppladsen er en markedsplads, hvor den stærkeste vinder: Det er en kapitalens naturtilstand, hvor den svage tilintetgøres i stilhed, og så er den potte ude.
En ulige kamp om opmærksomhed

Godt.
Din bog er ude, den sælger godt. Men der er stadig denne mur af stilhed. Der kommer ingen invitationer til oplæsninger, ingen giver dig et klap på skulderen. Du sidder bare med den gode bog, som du har skrevet.
Og intet sker.

Det er der en god grund til. Der er større fisk derude. Mere interessante fisk, store fisk, der løber med opmærksomheden. Og det behøver ikke at være populære fisk, blot mere interessante fisk: Fisk, der svømmer i de rigtige farvande.
In The Loop

Det handler om netværk, stupid.
Hvis du ikke kender nogen, der kender nogen, er du lost.
Du kan gøre alt det, som jeg har skrevet om overstående, og du kan gøre det godt. Det hjælper bare ikke noget, hvis du ikke er In The Loop.

Hvis du ikke kender de "rigtige" personer, kommer du simpelthen ingen vegne. Fred være med, at du "er kendt" - "Kendte" kan vi fodre svin med. Kendthed batter kun, hvis du kender dem, der kan gøre dig (endnu) mere kendt.
Dette gælder ikke kun indenfor tv- og musikbranchen: dette gælder i højeste grad også for forfatterbranchen (forfattere kan vi også fodre svin medsmiley).
Brug dine kræfter på at skrive

Jeg har fået udgivet bøger i snart 10 år. Og er der én ting, jeg har lært er det:
Skriv bøger, udgiv dem, gør hvad du kan for at udbrede dine tekster. Og skriv så videre.

Du kan ikke komme igennem nåleøjet, hvis du ikke bliver anmeldt i de store aviser. Og du kan heller ikke forlade dig på, at du kan få hjælp fra andre. Gør det, du kan lide: Skriv til bukserne revner.
Og drop så alt det der "ekstra". Brug ikke din tid på at overdænge de "sociale medier" med info om din nye bog. Gør kun det nødvendige. Spild ikke din dyrebare til på "bryde igennem". For der er altid lige den der forfatter/-inde, der kender den, der arrangerer det arrangement, hvor alle dem "In The Loop" er.
Et sidste råd ... før jeg skriver videre

Så mit råd er: Skriv, sælg det, du kan. Lad være med at håbe på at komme igennem nåleøjet. Du kan ikke bryde muren ned. Brug hellere muren til at sidde bag: Og skriv!
Og lad dig fornøje over de læsere som rent faktisk bryder sig om dit værk.
Det er det vigtige. Ikke dem, der kunne have været.
Drop det nådeøje, ignorér muren.

  • Comments(0)